Is de Voyah Dream een toevoeging voor het zevenzitter segment?


10 mei 2025

Is de Voyah Dream een toevoeging voor het zevenzitter segment?

De markt voor elektrische zevenzitters is volop in beweging. Waar lange tijd vooral SUV’s en MPV’s met verbrandingsmotor de boventoon voerden, verschijnen er steeds meer elektrische alternatieven. Eén van de nieuwste spelers is de Voyah Dream – een luxueuze, volledig elektrische MPV van Chinese makelij. Maar voegt deze imposante nieuwkomer echt iets toe aan het bestaande aanbod?

Voyah Dream?

De Voyah Dream is een premium elektrische MPV van het Chinese merk Voyah, een dochterbedrijf van Dongfeng Motor. Hij valt op door zijn lengte (ruim 5,3 meter), krachtige aandrijflijn (435 pk) en luxueus afgewerkte interieur. De auto is ontworpen met het oog op ruimte, comfort én uitstraling. Hij richt zich duidelijk op het hogere segment, met een prijskaartje dat begint rond de €91.000.

Voyah Dream als zevenzitter

De Voyah Dream heeft een 2+2+3 configuratie, wat hem tot een echte zevenzitter maakt. De tweede zitrij bestaat uit twee comfortabele captain chairs – met verwarming, koeling én massagefunctie – wat zorgt voor een premium beleving. De derde zitrij is ruimer dan bij veel concurrenten en biedt daadwerkelijk plek aan drie personen, inclusief voldoende beenruimte voor volwassenen. Veel zevenzitters zijn in de praktijk eigenlijk ‘5+2’-auto’s, maar de Dream is dat zeker niet. Zelfs met alle stoelen in gebruik houdt de Dream nog 427 liter bagageruimte over. Dat is genoeg voor boodschappen, sporttassen of een paar kleine koffers. Klap je de derde zitrij in, dan ontstaat een zee van ruimte. Daarmee is de auto niet alleen geschikt voor gezinnen, maar ook voor mensen die comfort en laadruimte willen combineren. De Voyah Dream is anders dan de meeste zevenzitters op de markt. Hij is ruimer dan bijvoorbeeld de Mercedes EQB en luxueuzer dan de Peugeot e-Rifter of Volkswagen ID. Buzz. Tegelijkertijd valt hij qua prijs tussen deze segmenten in: luxer dan een praktische gezinsauto, maar goedkoper dan een high-end Mercedes EQV of Volvo EX90. Hij zit dus in een unieke niche: een luxe full-size MPV die ook nog eens volledig elektrisch is.

Techniek

Onder de motorkap ligt een flinke 108,7 kWh-batterij, goed voor een actieradius tot 482 km (WLTP). Dankzij 435 pk en vierwielaandrijving accelereert hij verrassend snel voor zijn formaat: 0–100 km/h in 5,9 seconden. Opladen kan met maximaal 125 kW – voldoende, al is dat in vergelijking met snellere laadsystemen bij concurrenten iets aan de trage kant. Met drie grote displays, een hoogwaardig audiosysteem, night vision, 360° camera, en een volledig arsenaal aan rijassistentie zit het technisch meer dan goed. De software draait op Huawei’s HarmonyOS, wat zorgt voor een soepel infotainmentsysteem dat compatibel is met Android Auto en Apple CarPlay.

Zeker voor gezinnen die verder willen kijken dan de gevestigde merken, of voor mensen die veel comfort en ruimte zoeken in één elektrisch voertuig, is de Voyah Dream een verfrissende nieuwkomer. Maar voor de meeste mensen zal het model buiten het budget vallen of of het nogal aanwezige uiterlijk niet in de smaak vallen (‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’).