Wat voor stof doen zevenzitters opwaaien?


14 aug 2020

Wat voor stof doen zevenzitters opwaaien?

“Deze gigantische stads-SUV’s zijn buitengewoon schadelijk voor het klimaat en passen niet in onze steden”, zo luidde het oordeel.

Beeldvorming

Dat 7-persoonsauto’s, met name SUV’s, een hogere CO² emissie en brandstofverbruik hebben dan auto’s uit kleinere segmenten mag geen verrassing heten. Dit beeld is vooral ontstaan in de jaren 90, toen grote SUV’s en MPV’s uit Amerika hun populariteit zagen stijgen in Europa. Zevenzitters op leeftijd zoals de Chrysler Voyager (1996), de Ford Galaxy (1997) en Jeep Commander (2006) hadden een ongekende CO² emissie (300 gram per kilometer) en brandstofverbruik (gemiddeld 1 op 7) en droegen zo hun steentje bij aan de beeldvorming over dit segment. Met deze voorbeelden vergeleken is onze Gouden Gier-winnaar Mercedes-Benz GLS met een emissie van 288 g/km en een verbruik van 1 op 8 nog relatief schoon te noemen.

Het feit dat er nog steeds vervuilende 7-persoonsauto’s worden gemaakt, verdoezelt dat er ook binnen het SUV en MPV segment reusachtige stappen zijn gezet met betrekking tot schonere motoren en zuiniger brandstofverbruik. 7zitter.nl wil deze ‘groene zevenzitters’ meer in het zonnetje zetten en zet ze op een rijtje. Hierbij wordt gekeken naar 7-persoons MPV’s en SUV’s die op dit moment leverbaar zijn en gebruik maken van een conventionele verbrandingsmotor (diesel of benzine).


Groene zevenzitters

Als de hybride- en elektromotoren buiten beschouwing worden gelaten, blijkt dat de Citroën Grand C4 SpaceTourer (2018-heden) de groenste zevenzitter genoemd mag worden. Met 1 liter brandstof kan deze MPV theoretisch ruim 26 kilometer afleggen. De CO² uitstoot ligt hierbij op 98 g/km, hetgeen in schril contrast staat met de emissie van de Mercedes-Benz GLS.

Op de tweede positie eindigt de Renault Grand Scénic (2016-heden) met uit uitstoot van 104 g/km. Met een liter diesel kan deze auto theoretisch 25 kilometer rijden. Op de derde positie zien we de Peugeot 5008 (2017-heden) terug met een vergelijkbare uitstoot (105 g/km) en verbruik (1 op 25).


Vergelijking met andere segmenten

Maar hoe verhouden deze groene zevenzitters zich nu met andere auto’s met betrekking tot uitstoot en verbruik? Wanneer we de uitstoot van auto’s uit een ander segment er naast leggen, valt op dat de verschillen slechts klein zijn. Zo zijn de emissie en het brandstofverbruik van deze ‘groene’ zevenzitters te vergelijken met welbekende auto’s als de Audi A3 Limousine (101 g/km), de Volkswagen Passat (107 g/km), de Renault Mégane Estate (104 g/km), de Skoda Superb (104 g/km) en de Mazda 3 (107 g/km). Stuk voor stuk auto’s waarvan verwacht wordt dat deze toch schoner en zuiniger zouden zijn dan een SUV of MPV! Hoewel er dus nog steeds brandstofverslindende zevenzitters worden geproduceerd, blijken de verschillen tussen de zuinigste zevenzitters ten opzichte van diverse andere auto’s (hatchback, sedan en stationwagon) dus verwaarloosbaar klein geworden te zijn.


Lees verder op: