De Canoo Lifestyle: eendagsvlieg of een blik (voor) in de toekomst?


19 jun 2021

De Canoo Lifestyle: eendagsvlieg of een blik (voor) in de toekomst?

Canoo

Canoo Inc. is een jong Amerikaans startup die in 2017 ontstond onder de naam Evelozcit en werkt met een team van ongeveer 300 mensen. In 2019 werd de naam veranderd naar Canoo en werd het eerste elektrische model gepresenteerd die in 2022 leverbaar zou moeten worden. Het model werd geproduceerd in samenwerking met de Hyundai Motor Group. Aanvankelijk had Canoo echter het model willen ontwerpen in samenwerking met Apple. Het bedrijf werd in 2020 naar de beurs gebracht en hierdoor kon groter worden gedacht inzake de productie van de Canoo Lifestyle. Het model gaat nu geproduceerd worden in de VDL Nedcar fabriek in Born, waar de Mini en BMW X1 nog worden geproduceerd. De plannen zijn er om het model internationaal op de markt te brengen, maar Canoo blijft hier nog vaag over. In Oklahoma is men in ieder geval met de bouw van een nieuwe fabriek om in Amerika ook de productie te starten.

Canoo brengt diverse uitvoeringen van de Livestyle op de markt: de Base met 5 zitplaatsen, de Delivery met 2 zitplaatsen en een grote laadruimte, de Adventure als een soort cross-over en de Premium met 7 zitplaatsen. Canoo ziet zichzelf als pionier in de autobranche, richt zich alleen op elektrische auto’s en vertelt op de website over zichzelf: “Canoo brings together curious and driven minds from across automotive, high tech, design and many other cutting-edge industries.” Maar is de Canoo Lifestyle daadwerkelijk zo baanbrekend?

Exterieur

Over smaak valt te twisten, maar het uiterlijk van de Canoo is iets wat we niet wat we iedere dag tegenkomen. Er lijkt te zijn ingezet op een minimalistische en functionele uitstraling. Het is zelfs lastig te bepalen of we hier te maken hebben met een MPV, cross-over of een minivan. Opvallend is vooral dat de achterkant en voorkant identiek aan elkaar lijken te zijn. Ook de kruisvormige voor- en achterlichten springen in het oog. Het vele gebruik van glas valt ook op en dit zal zorgen voor een mooi licht interieur en goed overzicht op de omgeving. De vooruit loopt immers door in een drietal panoramadaken en naast de voorruit bevinden zich nog een tweetal kleinere ruitjes. Een ander opvallend element van de Canoo is dat de deuren die in tegengestelde richting openzwaaien, waardoor er veel instapruimte wordt gecreëerd.

Futuristisch interieur

Met het interieur is men echter nog een stapje verder gegaan. Als we allereerst de cockpit in ogenschouw nemen valt het oog vooral op het rechthoekige stuur als ware het een ruimteschip, het ontbreken van een groot kunststof dashboard en de zee van ruimte die zich nog onder het stuur bevindt. Bij een blik naar achteren zien we bij de Canoo Lifestyle Premium (met 7 zitplaatsen) vooral de originele indeling van de zeven zitplaatsen. De 2-3-2 opstelling bij de meeste auto’s is volledig op de schop gegaan en vervangen door een volledige hoekbank – bijna een lounge – waar 5 zitplaatsen op gecreëerd zijn. Dit heeft iets weg van de roterende stoelen in bijvoorbeeld de Volkswagen Multivan, waarbij men ook tegenover elkaar komt te zitten, maar deze bank in U-vorm is toch wel een zeer origineel concept. Een interessante constatering is dat twee van deze vijf zitplaatsen uit de deur geklapt kunnen worden.

Volledig elektrische zevenzitter

De Canoo is volledig elektrisch en heeft een accupakket van 80 kWh, hetgeen goed is voor 350 pk. Naar eigen zeggen heeft de Canoo een actieradius van ongeveer 200 mijlen, hetgeen neerkomt op ruim 400 kilometer. De zevenzitter variant van de Canoo gaat naar schatting $34.750 kosten. Hoeveel van deze modellen naar Nederland zullen komen en of een dergelijke auto goed ontvangen gaat worden blijft vooralsnog de vraag. In 2022 zal de auto leverbaar worden in Amerika en wellicht in 2023 in andere contreien.


Lees ook over: