11 feb 2021
Aanschaf- en onderhoudskosten vaak doorslaggevend bij de aanschaf van zevenzitters
Poll
Een eerste antwoordoptie ging in op de aanschafprijs en/of het onderhoud van de auto. Dit gaat dus voornamelijk over het financiële aspect van de 7-persoonsauto. Immers, er zijn relatief goedkope zevenzitters van net €20.000-, maar de echte liefhebber kan gemakkelijk tussen de €100.000-. en €200.000-. uitgeven aan een auto met 7 zitplaatsen. Ook het onderhoud kan relevant zijn, want er zijn auto’s die met betrekking tot het onderhoud (bijvoorbeeld de prijs van originele onderdelen of bepaalde mankementen die schering en inslag zijn bij een bepaald model) een negatieve of juist positieve naam hebben. Ook de leeftijd van een tweedehands auto kan hier natuurlijk invloed op hebben.
Een tweede antwoordoptie was dat de zevenzitter van een bepaald merk moest zijn. Het valt goed voor te stellen dat Volvo-rijders specifiek een Volvo met zeven zitplaatsen willen aanschaffen of Volkswagenfans binnen dit Duitse merk hun zoektocht beginnen. Dit kan tot stand komen door goede ervaringen met dit merk (al dan niet met een zevenzitter) of door positieve associaties die de consument bij een bepaald merk heeft.
De derde optie ging in op duurzaamheid, emissie en verbruik van de auto, hetgeen tegenwoordig ook wat belangrijker wordt gevonden dan vroeger het geval was. Zevenzitters hebben doorgaans het imago dat ze milieuonvriendelijk zijn, maar in een eerder artikel lieten we al zien dat door technologische ontwikkeling de verschillen tussen zevenzitters en diverse hatchbacks, sedans en stationswagons op het gebied van duurzaamheid niet zo groot zijn. Toch kan er nog veel verschil zitten tussen de emissie of het verbruik van 7-persoonsauto’s. Financiële of milieubewuste overwegingen kunnen dus zeker een belangrijke rol spelen bij de aanschaf van een zevenzitter.
Luxe en comfort was de vierde antwoordoptie en gaat vooral in op comfortabele zitplaatsen en opties die standaard bij een auto zitten. Zo zijn er zevenzitters waarbij de derde zitrij behoorlijk krap is ingericht en eigenlijk niet voor volwassenen geschikt is. Hier tegenover staan zevenzitters met zeeën van ruimte, waar de derde zitrij ook echt volwaardige plaatsen biedt. Tegelijkertijd zit er veel verschil in de standaard opties die aanwezig zijn in bijvoorbeeld een zeer luxe SUV en een wat oudere MPV. Dit kan ook meetellen in de overweging van een consument die op zoek is naar een auto met zeven zitplaatsen.
De ruimtelijke indeling van de binnenkant van een zevenzitter is ook een belangrijke categorie en heeft enigszins te maken met de eerder besproken optie luxe en comfort. Sommige zevenzitters hebben grote afmetingen, maar benutten deze ruimte niet optimaal. Bij de ruimtelijke indeling gaat het echter niet alleen om bijvoorbeeld beenruimte, maar zeker ook over de beschikbare laadruimte wanneer alle zitplaatsen bezet zijn. Hierbij valt ook te denken aan opbergvakjes waar spullen kunnen worden gelegd. De ruimtelijke indeling kan bijvoorbeeld ook verbeterd worden als de stoelen van de tweede en derde zitrij geheel in de vloer kunnen verdwijnen in plaats van dat deze alleen inklapbaar zijn of helemaal uit de auto gehaald moeten worden. Bij ruimtelijke indeling valt ook goed voor te stellen dat de koper juist een zo compact mogelijke zevenzitter wil, omdat de zesde en zevende zitplaats niet altijd in gebruik (gaan) zijn.
Tenslotte was ook het uiterlijk van de auto een belangrijke antwoordoptie. Sommige consumenten hechten immers veel waarde eraan of hun auto een stoer of gestroomlijnd uiterlijk heeft en ook daar zitten nog al eens verschillen in bij diverse zevenzitters. Populaire zevenzitters zitten doorgaans meer in het SUV segment, wat ten koste gaat van de MPV’s, zo bevestigde ook de vorige poll.
Uitslag
Ruim een kwart van de mensen (27%) gaf aan vooral naar het financiële aspect keken: de kosten van aanschaf en onderhoud. De prijs-kwaliteit verhouding is doorgaans dus belangrijker voor mensen dan andere aspecten. Met iets minder dan een kwart (23%) van de stemmen staat de ruimteverdeling binnenin de auto, hetgeen aangeeft dat veel mensen die op zoek zijn naar een zevenzitter dit belangrijker vinden dan bijvoorbeeld het uiterlijk van de auto. Het uiterlijk van de auto haalde namelijk, gezamenlijk met duurzaamheid, 15% van de stemmen. Luxe en comfort haalde slechts 12% van de stemmen, hetgeen misschien verklaard kan worden door het feiten dat de meeste zevenzitters al standaard redelijk veel luxe bezitten. Dat de zevenzitter van een bepaald merk zou zijn, is slechts voor 5% van de stemmers het belangrijkste. In de praktijk is bij de aanschaf van zevenzitters ook te zien dat mensen graag diverse auto’s met elkaar willen vergelijken, zonder dat ze meteen bepaalde merken uitsluiten.
Lees verder over: