De Uniklapbank – Ontwikkelingen, Opties & Regelgeving


15 apr 2021

De Uniklapbank – Ontwikkelingen, Opties & Regelgeving

Al geruime tijd wordt de Uniklapbank aangeboden door de de Geurtsen Groep in Veenendaal. In 2010 werden er op 7zitter al een aantal artikelen aan gewijd. De Uniklapbank is immers een alternatief op het kopen van een geheel nieuwe 7-persoonsauto. De Multimac valt ook in deze categorie, maar hiermee kunnen slechts van 4 zitplaatsen 6 gemaakt worden. Het doel van dit artikel is om de Uniklapbank onder de aandacht te brengen en uit te leggen wat er (ten opzichte van 2010) is veranderd en wat er hetzelfde is gebleven.

Populariteit

Ten opzichte van 2010 is de populariteit van het Uniklapbankje toegenomen. Een oorzaak hiervan is dat er relatief minder zevenzitters zijn dan vroeger. Rond 2000 was er bijzonder veel aanbod van zevenzitters die ook in veel verschillende prijsklassen werden aangeboden. Voor mensen die zeven zitplaatsen nodig hebben kan het vanuit financieel oogpunt tegenwoordig nog aantrekkelijker zijn.

Ontwikkeling

De inbouw van derde bankjes is sinds 2010 hevig aan de nodige veranderingen. Ten eerste is het design van het standaard bankje aangepast. Het logo is gewijzigd en het bankje is van kleur iets gewijzigd. Ten tweede is te zien dat het inbouwen vaker in SUV’s gebeurd, hetgeen zorgt voor een ietwat gewijzigd proces van inbouwen. Dit heeft er mee te maken dat de SUV’s ten opzichte van MPV’s aan populariteit winnen. Het inbouwen van een Uniklapbank in een Stationwagen verdient wat betreft ruimte en tijd echter nog steeds de voorkeur. In sommige SUV’s is het inbouwen juist vergemakkelijkt; een voorbeeld hiervan is de Tesla Model X. In dit model kan het bankje zo worden gemonteerd dat er bijzonder veel beenruimte blijft en het bankje ingeklapt onder de vloer kan verdwijnen.

Verschillende opties

In de loop der jaren zijn er verschillende bijzondere opties van het Uniklapbankje ingebouwd. Denk bijvoorbeeld aan een 1-persoons variant. Deze bijzondere uitvoeringen hebben echter wel een meerprijs omdat het inbouwproces moeilijker gemaakt wordt. Het is dus een afweging voor de consument of die dat het geld waard vindt of toch kiest voor een regulier bankje. Een optie waarvoor gekozen kan worden is het aanpassen van de bekleding in bijvoorbeeld lederen bekleding van een bepaalde kleur. In overleg zijn veel opties mogelijk, maar het snelste en goedkoopste blijft toch echt het reguliere bankje.

Regelgeving

De regelgeving is onveranderd gebleven. Het gebruik van geïmproviseerde zitplaatsen in auto’s is verboden en passagiers mogen alleen worden vervoerd op een echte zitplaats die gemaakt is voor het gebruik van volwassen passagiers. Uitzonderingen worden gemaakt voor het vervoer van kinderen tot 1,35 meter op speciaal voor hen aangebrachte zitplaatsen (met name extra bankjes achterin stationwagens) en voor passagiers die gebruikmaken van een rolstoel.

Op deze manier is een Uniklapbankje in Nederland legaal. Echter, elk land in Europa heeft andere regelgeving die ook nog eens aan verandering onderhevig kan zijn en de inbouwer kan daar dan ook niet garant voor staan. Het is incidenteel voorgekomen dat iemand in het buitenland aangesproken werd, maar het aantal voorbeelden dat daarvan bekend is, is (in verhouding met het aantal Uniklapbankjes dat wordt ingebouwd) relatief klein.

Wilt u meer informatie over de inbouw van een Uniklapbankje? Bezoek de website van Garage G. Geurtsen BV uit Veenendaal of bel 0318-515400 voor informatie, advies en prijsopgaaf.

Lees ook over: